Fredag d. 11. oktober 2019

Davidsens Tømmerhandel overtager officielt Optimera

Med konkurrencemyndighedernes endelige godkendelse har Davidsens Tømmerhandel nu officielt overtaget Optimera-kæden. Alle medarbejdere i den nye, samlede virksomhed er orienteret om fremtidsplanerne for Davidsen, som nu har byggemarkeder og trælasthandler i hele landet.

Med overtagelsen næsten fordobler Davidsen antallet af afdelinger på landsplan og styrker markant positionen i og omkring landets fire største byer. Det betyder, at Davidsens nu i alt har 23 afdelinger rundt om i landet.

I Aalborg rykker Davidsens ind i den vestlige del af byen, og i Aarhus betjener Davidsen både private og professionelle fra to lokationer. Overtagelsen af Optimera betyder også, at Davidsens Tømmerhandel investerer massivt i Københavnsområdet med store tømmerhandels- og byggevarecentre i både Karlslunde og København og nyt logistikcenter i Tune. Samtidig overtager Davidsens Tømmerhandel i forlængelse af handlen et stort logistikcenter i Ringsted fra Brd. Dahl, der fremover vil forsyne kunder i Storkøbenhavn og på Midt- og Sydsjælland.

Det er et stærkt Davidsen, vi kører i stilling i alle dele af landet. Vi har et klart mål om at udbygge vores position og tilbyde vores velafprøvede koncept til professionelle kunder i hele landet,” forklarer Henrik Clausen, adm. direktør i Davidsens Tømmerhandel.

Udbygning og ombygninger

Han pointerer, at overtagelsen af Optimera betyder, at Davidsens Tømmerhandel i den kommende tid vil investere kraftigt. Investeringerne sker bl.a. i Nørre Nebel, hvor Davidsen etablerer en ny byggemarkedsforretning og rykker Optimera i Oksbøl til byen. I Billund udbygges det tidligere erhvervscenter ligeledes med byggemarked for private. Og i Kolding samles to tidligere Optimera-butikker i en stor Davidsens Tømmerhandel.

I Aarhus vil Davidsens Tømmerhandel satse på to erhvervscentre og flytter derfor aktiviteterne fra Løgten ned til afdelingen i Aarhus Syd. I Odense koncentreres alle aktiviteter i Davidsens store tømmerhandel i Tietgenbyen. Som led i overtagelsen lukker Optimera i Hjørring og Rønne på Bornholm ned, da de to lokationer ikke vurderes lønsomme i Davidsens koncept.

I forbindelse med sammenlægningen samler Davidsens Tømmerhandel alle hovedkontorfunktioner på sit nuværende servicekontor i Vojens. Den nye organisation betyder, at 39 stillinger bliver nedlagt, mens enkelte stillinger omplaceres internt. Alle medarbejdere er orienteret. I alt vil Davidsens Tømmerhandel fremover bestå af 23 professionelle afdelinger og have ca. 1.000 medarbejdere.

Om Davidsens Tømmerhandel A/S

Davidsen er en 100% familieejet handelsvirksomhed inden for trælast og byggemarked. Selskabet har i dag 23 afdelinger i hele landet. Davidsen har i 75 år været en troværdig og seriøs samarbejdspartner for professionelle og storleverandør til private kunder. Davidsen omsætter årligt for 1,85 mia. kr. og har ca. 1.000 medarbejdere.